Vettfjellet fra sør

Topptur på Helgelandskysten

Turkart Helgeland Middels tur Kart Les mer Værmelding

Flott tur, men litt småbratt et lite parti underveis. Cirka en kilometer hver vei.

Dette er en flott alternativ rute opp til linken på Vetfjellet. Utgangspunktet er restene etter den gamle taubanen opp til Forsvarets anlegg oppe på toppen av Vetfjellet. Startstedet ligger et par hundre meter vest for Klubben mellom Alstahaug og Hamnes. Lar du sykkelen stå heime og kommer hit med bil er det plass til et par stykker av slagsen foran gjerdet her, men det går også an å sette kjøretøy ved rasteplassen i selve Klubben.

Først går du rett til venstre fra det gamle taubanehuset. 2-300 meter gjennom flat skog, og ei sti som er relativt tydelig i skogbunnen. Så opp ei lita stigning til høyre. Nå blir det snauere og du er på en bevokst bergrygg som du skal gå svakt oppover til høyre langs. Langskårheia kalles denne.

Når du har gått det flateste stykket av Langskårheia butter det straks i mot og det blir noebrattere. Men, antagelig takket være Forvarets anlegg på toppen og behov for ei sikker sti oppover, er her gelender noen steder. Til og med et og annet trappetrinn i form av store stålbolter som er slått inn i berget og bøyd, slik at de hjelper for å få godt fotfeste. Her stiger det jevnt og kjapt med 100 meter. Nå ser du linken oppe på venstre side og du er oppe i en høgde av cirka 170 meter. Et par merkepinner viser veien videre. Herfra er det ei jevn og fin stigning rundt 90 stigemetre opp til toppen, og det er delvis merket. En flott utsikt venter deg også når du går opp denne veien.

Når du har gått det flateste stykket av Langskårheia butter det straks i mot og det blir noe brattere. Men, antagelig takket være Forvarets anlegg på toppen og behov for ei sikker sti oppover, er her gelender noen steder. Til og med et og annet trappetrinn i form av store stålbolter som er slått inn i berget og bøyd, slik at de hjelper for å få godt fotfeste. Her stiger det jevnt og kjapt med 100 meter. Nå ser du linken oppe på venstre side og du er oppe i en høgde av cirka 170 meter. Et par merkepinner viser veien videre. Herfra er det ei jevn og fin stigning rundt 90 stigemetre opp til toppen, og det er delvis merket. En flott utsikt venter deg også når du går opp denne veien. Turen opp og ned tar alt i fra en time til hva du gjør den til. En fin tur til å nyte underveis, ta pauser og se seg rundt. Spesielt utsikten retning Offersøy, Tjøtta og Finnkneet gjør seg bra på denne turen.

på toppen av vettfjellet
På toppen av Vettfjellet
vettfjellet
Fin tur også om våren. Bilde tatt i mars.