Tvillingan

Topptur på Helgelandskysten

Turkart Helgeland Krevende tur Kart Værmelding

Tvillingan er nummer fire og fem i De syv søstre fra venstre, sett fra nordvest. Den sørligste er høgest med 980 meter, mens den nordligste er 945 meter. Fra enkelte vinkler som for eksempel nordfra Bjørn på Dønna, ser det ut som det bare er en topp, men det er to. Bare ta turen opp å sjekk!!

Startpunktet ligger på Markvoll, 5,5 km fra du tar av riksvei 17 til Breimo når du kommer fra Sandnessjøen, -4,7 km når du kommer sørfra til Søvik. Begge steder du tar av er det tydelig markering for fotturer i De syv søstre. Turen opp til Skjæringen og Tvillingan er identisk fra start til oppe på askla på 762 meter.

Fra parkeringsplassen på Markvoll går du rundt 500 meter over et gårdstun og et sauebeite før du er ved foten av fjellet. Her er det godt merket. Du følger opp til venstre for elva, og oppe på ca 250 meter dreier både du og elva mot venstre. Om været er bra, er det å anbefale en dupp i de idylliske kulpene som ligger i området her. Jevn stigning opp hit, og på rundt 260 meter kan du ta deg en pust, og du vil få se utsikten over Lovund i nord. Du følger elva til nesten oppe i kroken her, og da går den merkede stia rett opp til ca 420 meter. Litt til venstre for Skjæringen, før du går rett opp litt inn i gryta her. Merkinga dreier sør mot Tvillingan. Slakt terreng her, men etter du har krysset en elv, stiger det igjen, jevnt og oppover. På 636 meter ser du Trænastaven. Stien svinger litt til høyre, så litt til venstre, og så er man oppe på askla på 762 meter. Her får du ny utsikt med blant annet Sørfjorden og Finnkneet på sørsida.

Nå forstetter du mot Tvillingan ved først å forstette vestover i asklas retning. Merkinga går først litt til høyre her, rett opp, før du dreier sørover i sida høgt ovenfor Storvatnet som ligger i et gryte på innersida her. Relativt greit å gå på sommeren, men om vinteren og våren kan det her ligge en del snø. Er det hard skare og man mister fotfestet, kan det bære mange meter nedover før man klarer å stoppe. Du går imidlertidlig skrått oppover i retning mot den sørligste toppen, men når fjellet blir mindre bratt, skal du rett opp til høyre. For man tar den nordligste delen først.

Merkinga går opp på en mindre topp på ca 930 meter. Turistforeningen har valgt å sette sin kasse her, fordi det er litt ulent terreng til toppen på 945 meter. Veien bort til høgste punkt er uegnet for unger, men ikke uframkommelig. Man går vestover til man er i underkant av skaret mellom de to toppene her. Her er man nede på rundt 900 meter. Så går man på langs utover til eller kanskje forbi kløfta mellom toppene. Så stiger man rett opp til topps, men man må krysse litt høyre og venstre for å finne finnbar vei. Litt kronglete, men ikke noe problem hvis man er noe fjellvant. Oppe på toppen belønnes du med utsikt utover Alsten som er fantastisk! Og han man høydeskrekk, ikke se ned på nordsida!!

Skal du videre til den sørligste av Tvillingan lønner det seg å gå rett fram omtrent etter kløfta, men på GPS-kartet er ikke ruta gått slik, for å ikke forvirre så mye. Derfor fortsetter vi fra boksen og til merkinga av den nordligste toppen til den sørligste. Da går du tvers over mot foten av toppen. Klyver rett opp på østersida omtrent. Litt stigning noen meter og litt på kryss og tvers her, men du er snart oppe.

Midt mellom de to toppene går veien når du skal videre til Kvasstind. Du skal rett ned omtrent, men vær oppmerksom på at forholdene varierer veldig med årstidene. Om vintere med mye snø her, er det nærmest ufarbart, og i sommerhalvåret kan det her renne mye vatn som gjør fjellet svært glatt. Derfor er merkinga litt vag her, for man må se forholdene ann før man begir seg utpå noe. Er man usikker gis det råd om å gå litt øst og ned. På den andre siden av dalsøkket kan man se merkene videre. Ta deg tid og se, og du vil sikkert finne dem. Da gir veien seg selv.

Grytfoten[1]
Kartutsnitt over ruta/rutene i De syv søstre
tvillingan
Tvillingan sett fra askla i øst - Bilde tilhører Alstahaug kommune - Tatt av Inge Ove Tysnes
tvillingan4444
Bilde tilhører Alstahaug kommune - Tatt av Inge Ove Tysnes
tvillingan fjell
Terrenget opp består i hovedsak av fjell - Bilde tilhører Alstahaug kommune - Tatt av Inge Ove Tysnes