Tårnet

• Underkategori:

• Tursti
  • Underlag:

• Naturlig grunn (asfalt og grus langs Tårnvegen)
  • Sesong:

• Hele året
Turkart Helgeland Enkel tur Kart

Tårnet (Dolstadåsen Radiolinjestasjon) (284 moh) på Nordåsen er et fint turmål i Mosjøen og ligger i Dolstadåsen nærturområde (les mer).

Tårnet kan nås fra mange kanter.

Tårnvegen opp fra Snevegen; denne grusvegen er stengt for allminnelig ferdsel og er derfor en populær turveg for folk i Mosjøen. Det er flere stier som tar av fra Tårnvegen, så her er et fint utgangspunkt til mange turer i Halsåsen. Tårnvegen kan gås hele året, men kan være veldig glatt om vinteren.
Alternativ: Følg Tårnvegen ca 750 meter og ta av på sti til venstre (merket "0,9 km Nordåsen") og følg denne til Tårnet.

Fra Breimovegen: start fra strømstasjonen i Breimovegen. Følg traktorvegen forbi det gamle småbruket igjennom skogen og opp på platået. Følg deretter stien til høyre over myra og fortsett videre igjennom skogen og opp til Tårnet. Denne adkomsten kan være litt blaut.

Fra Finnmyra

Fra Bortigarden

Telerik
Markert er alternativ adkomst fra Snevegen