Storveten - fra Rokåsen

• Parkering:

• Ved Rokåsen
Turkart Helgeland Middels tur Kart Værmelding

En vete skiller seg fra en varde ved at den opprinnelig var bygget av brennbart virke. En varde er gjerne bygd opp av stein, som et fastmerke. En vete var et varslingsverktøy, gjerne med 4- 7 km i mellom hver vete.

Beskrivelse: Kjør til Rokåsmyra, omtrent halveis mellom Fustvatn og Brattbakk. Sørover fra veien går en anleggsvei til dolomittbruddet. Veien er belagt med lys grusmasse og skiller seg tydelig ut fra skogsveier. Parker på siden langs anleggsveien. Også gode parkeringsmuligheter innover veien.

Etter ca. 500 m er det et ”kryss”. Dolomittveien til venstre, en skogsvei litt bakover til høyre og rett fram går en skogsvei mot Veto. Følg denne til enden (der slutter også bekken som går langs skogsveien) ca. 20-30 min. fra krysset. Gå til venstre, på gammel skogsvei og følg denne langs bakkekant/fjellkant som du vil ha på din venstre side. Etter ca. 10-15 min. dreier skogsveien i en lang U-sving til venstre og går mot fjellet før den opphører. Følg sti til fjellplatået.

Se turartikkel for alternativ rute fra Søfting.