Stokkaskaret

• Sesong:

• Vår, sommer, høst
Turkart Helgeland Enkel tur Kart Værmelding

Denne turen opp til kjempeutsikt på toppen av Stokkaskaret går fra Heilbekken sør for Husmo og gjøres på rundt timen. På grunn av dårlig plass for parkering anbefales det å ta seg hit på sykkel.

Mange har sett det røde lyset som blinker over flyplassen på Stokka. Denne turen tar deg opp hit, og et lite stykke videre. For å komme til startpunktet fra Sandnessjøen sykler du fylkesvei 17 over Husmo og forbi veien inn til Dalskogen og Myran. Et par hundre meter etter Dalen-krysset ser du en skogsvei som går opp til høyre rett etter ei snau bergflate. Her går du opp og følger veien, som straks svinger til høyre. Litt stigning med det samme, så slakt oppover nordlig retning og etter hvert inn under åsen. Når du har gått rundt 600 meter har du snudd nasen vest. Her stiger det bratt noen meter, men du tar den tida du trenger. Her er veldig godt gangbart for de fleste, både gammel og ung.

Etter den bratte stigninga hvor du har steget 30 meter opp i høgde, flater det ut og du er oppe på åsen. Stia følger åsen sørover, og du er ved det mange lokalt kaller Blenken på Stokkaåsen, cirka 166 meter opp i lufta.

Når du først er her oppe skal du gå litt til, og kanskje enda litt til! Går du ut til strømmastra til venstre får du et flott overblikk over store deler av Alsten og Søstrene herfra. Er det klarvær ses Torghatten midt i Søvikskaret her fra. Og den beste rosinen hva utsikt angår har du til gode hvis du fortsetter sørvestover. Gå til venstre for grana som fyller åstoppen. Her er det ei tydelig sti. Forbi granskogen er du inne i bjørkskog.Ser du godt etter gir ei sti seg sjøl i skogbunnen. Først er du litt i høyrekant før det etter kanskje 100 meter sørom krysset til Dalen finner du denne skogsveden som tar av fra fylkesvei 17. Man ser den omtrent ikke før man er rett på. Utsikt fra ved Blenken austover med Botnkrona, Grytfoten, Skjæringen og Tvillingan bak. bærer litt ned og til venstre sørover. Straks er du sør på Stokkaskaret og har ei fantastisk utsikt. Mot Søstrene, sørover retning Søvik, Stokka, Austbø, Vega og Herøy.