Selhornet

• Sesong:

• Vår, sommer og høst
Turkart Helgeland Krevende tur Kart Værmelding
Selhornet (667 moh) ligger i Hemnes kommune, men er tatt med som topptur fordi adkomsten skjer fra Vefsn.
Les turatrikkel for alternativ rute.
Fra fjelltrimbrosjyren:
Kjør E‐6 nordover til Osen (Luktvatnet) – ca. 33 km forbi Halsøy‐krysset. Ta av til venstre på skilting Elsfjord. Fortsett ca. 6 km og sving så til høyre på veg skiltet Seljeli. Etter 3,6 km kjør over brua og parker på anvist sted.
Følg bilvegen nordover ca. 150 m og ta til høyre. Gå forbi Myrbekkmoen og Nyrud, og etter ca. 750 m, ta vegen til høyre. Skogsbilvegen går etter hvert over til traktorveg og ender opp i kanten av ei myr. Gå over myra på høyresida av Mørkvasselva og fortsett etter stia (ikke like synlig hele vegen) opp mot Mørkvatnet. Kryss elva/bekken og hold ryggen nordover opp mot selve fjellet (Hold gjerne litt til venstre i begynnelsen for å unngå de bratteste partiene. Se kart). Drei så østover forbi Avavatnet og gå opp til toppen. Når du først er her: Spander på deg turen fram til nordenden av platået og nyt den storslagne utsikten. Her kan dessuten et naturfenomen på stedet kanskje bidra til å gi deg et nytt perspektiv på dine omgivelser.
Tips: De første 3‐4 km kan egne seg ypperlig for sykkel.
selhornet
Kartutsnitt over Selhornet. Svart strek er adkomst fra Seljeli og grønne strek er alternativ adkomst fra Hemnes.
Åpning ned mot stupet på nordsiden av Selhornet