Raudvatnet

• Tidsforbruk:

• 3/4 - 1 time til vadested
  • Merking:

• Noe spraymerking i skogen/vardet på fjellet
  • Underlag:

• Naturlig grunn
  • Sesong:

• Vår, sommer og høst
  • Parkering:

• I Kåtbukta
  • Parkering (url):

Turkart Helgeland Middels tur Kart Værmelding
Raudvatnet/Raavrejaevrie (756 moh) er et idyllisk vatn sør for Krutvatnet.
Stien til Raudvatnet starter i Kåtbukta, og følger en bekk med mange fine fossefall oppover til du kommer til et stikryss. Her tar du til venstre og fortsetter litt til oppover, til du kommer til stiens høyeste punkt og det begynner å gå nedover mot Raudvatnet. Nede ved vannet er det ei idyllisk sandstrand, hvor det kan være forfriskende med en dukkert.
Stien stopper ved et vadested ved utløpet av vannet, og dette er et fint sted å raste. Eller fortsette videre til Brundreinvatnet eller fiske i en av de mange tjønnene i området.

Stien fra Kåtbukta, kan virke litt bratt og være glatt når det regner. Så hvis du vil ha en slakere, men litt lengre tur (ca 0,5 km lengre) starter du fra Sandodden (Vefsnhytto) og  følger godt synlig sti på nordsida av hytta og videre slakt oppover til stikrysset.

De mange hjulsporene i terrenget som du ser på denne turen, er fra borreriggen som ble brukt under leitinga etter mineraler i området. Du kan også finne mange rør som stikker opp fra bakken, fra der det ble tatt prøver.
raudvatnet
Kartutsnitt over parkering og adkomst til Raudvatnet