Ramnflåget

• Sesong:

• Vår, sommer, høst
Turkart Helgeland Enkel tur Kart Værmelding

Dette er en liten tur som man kan bruke lang tid på! Eller man kan ta den som en rask trimtur på en drøy time. Kanskje kan den være en testtopp for å se hvordan ungene ter seg i fjellet, før man eventuelt begir seg ut på lengre turer med dem. Turen opp til Ramnflåget innerst over Osen i Botnfjorden egner seg utmerket hvis man vil kose seg og slappe av og nyte natur og litt utsikt.

Utgangspunktet er Osen i Botn cirka fem-seks kilometers kjøring fra sentrum av Sandnessjøen. Her ligger det et idyllisk gammelt hytte- og rekreasjonsonsområde, flittig benyttet av sandnessjøfolk som raskt vil bort fra byen mas! Kjøreveien stopper innerst i Osen, og hit er det per i dag brukbart merket. Dere går over gangbrua og får ei hytte på høyre hånd, hvor man svinger oppover. Man passerer denne hytta diskret på den ene eller den andre sida, og fortsetter opp en skogsvei til under høgspentlinja. Veldig slak stigning opp hit.

Oppe under mastene har dere Ramnflåget rett framfor dere til venstre. Her ser det ikke helt enkelt ut å komme seg opp, og den veien skal du heller ikke. Du skal følge samme retning som høgspentmastene omtrent austover. Her er det ei sti, og midt oppi går den litt nedenfor mastene.

Stia kommer inn under ledningene på toppen omtrent. Nå skal du videre oppover i fjellsida. Her finnes delvis ei sti, kanskje ei krætursti, men denne anbefales ikke. Delvis er den borte i et par småbratte partier, og lyngen på det slakkeste lenger til venstre er bedre å gå opp i. Oppover holder du deg midt i det slakeste til du kommer helt opp på en rygg her. Da tar dere veien til høyre ut på Ramnflåget og får utsikt utover. 135 meter over havet er man her, men utsikten i forhold til antall meter man har steget opp er bra.

Det anbefales å gå litt rundt her oppe for å med seg utsikten både vestover, utover og nordover, men det anbefales å holde unger og andre styrlause i band. For kommer man for langt ut på her er det bratt vei ned.