Osen - Kolbeinvik

• Sesong:

• Hele året
Turkart Helgeland Enkel tur Kart Værmelding

Dette er en drøyt tre kilometers tur fra Osen i Botn helt innerst i Botnfjorden langs austsida av fjorden forbi Aspneset ut til Kolbeinsvik. For å komme til Botn følger man skilting fra riksvei 17 og kjører cirka fem kilometer inn mot det høyeste av fjellet.

Inne i Osen går man over gangbrua og fortsetter utover etter hvert langs fjæra. Ved flo sjø må man kanskje litt lengre opp. Etter en 7-800 meter renner det ei elv ut, men her er ei bru oppe til høyre. Et fint område langs stranda her.

Omtrent 1,2 kilometer etter start er det ei lita ur som man må en 10-15 meter opp i høyden for å forsere. Akkurat her er stia litt lite lesbar enkelte steder, men stort sett grei. Du må etter hvert stige enda litt høyere, før det bærer ned igjen. Da har du Storøya og gården Nordenget på den andre sida av fjorden. Akkurat her når du kommer ned til sjøen igjen er det litt småkronglet blant annet på grunn av felte trær. Restene av ei brygge som isen har tatt ligger der du skal ned til sjøen igjen.

Aspneset ligger til venstre nå, og i bukta på sørsida her er det ei slags trapp opp fra sjøkanten. Her er du straks inne i ei gate i skogen. Dette er etter en anleggsvei i forbindelse med utbyggingen av Alstahaugs vassforsying, for det meste av kommunen forsynes med vatn fra Storvatnet som ligger opp i fjellet lengre ut i fjorden. Denne veien kan kanskje være verdt å ta vare på, men per i dag er situasjonen noen steder den at den gror igjen av seljetrær.

Utover her har du bratte flog ovenfor deg. Ei ørn gjør en kjapp runde for å se hvem som kommer, og du tenker i det du ser den at tjeldungene du så tidligere på din ferd, har farlige naboer.

Etter hvert åpner det seg ned mot sjøen igjen og her er ei anleggskai. Fortsett på den her åpne veien videre opp stigning og opp på toppen. Her har du et platå med flott utsikt. Du er ved turens endepunkt. Fysak har en av sine ”7 på tur”-poster her. Fram og tilbake kan man gjøre turen på rundt tre timer, men den anbefales å nytes i litt lengre drag.