Nakken

Topptur i Vefsn

Turkart Helgeland Krevende tur Kart

Nakken (202 moh) er en høyde/topp som ligger sør for Mosjøen. Turen opp til Nakken er relativt kort kort, med det er ikke tydelig sti hele veien, og terrenget kan være vått enkelte steder. Oppe på toppen får du flott utsikt på alle kanter.

Følg Vestersidvegen sørvest for Mosjøen sentrum. Etter ca 15km deler veien seg, sving til høyre på Eiteråvegen og følg denne i ca 800 meter, det er en stor parkeringsplass (ikke skiltet) på venstre side av veien.

Turen starter på sti. Gå på stien mot venstre i starten, den tar deg raskt opp til en rygg i flott og lettgått skogsterreng. Etter ca 500 meter går stien litt nedover og blir utydelig noen steder. Hold østlig retning til du kommer ut av skogen, og drei nordøst opp mot toppen. Hvis du velger å gå opp eller ned på nordsiden av nakken, er terrenget mer kupert, og turen blir noe lengre, men er absolutt mulig hvis du ønsker en rundtur.

Sporloggen som ligger i kartet,- følger ikke sti, og den angir bare et forslag til rute.

Husk kart og kompass - god tur!