Mosjøen maraton

• Sesong:

• Barmark
Turkart Helgeland Meget krevende tur Kart

Mosjøen maraton- runden starter fra Kippermoen ved køta og går langs gangfelt over gangbru og langs asfaltvei til Vangen, fra 1 til 3,2km stiger det på grus og asfalt til første stiparti ned mot marka og elva Døla (ca 2km). Løypa går videre ut på fv 249 opp mot Sjåmoen, med jevn stingning på asfalt i ca 7km. Rett før Sjåmoen skistadion svinger traseen til høyre inn på andre stiparti. Først på traktorvei som går over på singeltrack/sti siste 200 meter til løypas høyeste punkt.

Fra toppen går det nedover på en morsom traktorvei og fortsetter nedover på grus. Etter ca 20km starter stigningen igjen på grusvei. Det er et lite stiparti forbi Langvatn gård, etter gården er det grusvei opp til Langvatnet. Ta deg en pust i bakken ved langvatnet før du fortsett over demningen og opp trappen på andre siden. Her må man gå et lite stykke, før stien fortsetter mot Bjørnålia og videre nordover til en morsom (ganske bratt) nedkjøring til Urdvatnet.

Videre går det vekslende på sti, traktorvei og grus for det meste flatt og nedover mot mål. Siste 15 km av løypen går gjennom Mosåsen som er et populært turområde, så ta derfor ekstra hensyn til andre.