Lukttinden

• Underkategori:

• Topptur
  • Lengde i km:

• ca 4,1 km til toppen etter hovedruta (1000 høydemeter)
  • Merking:

• Forbi den innerste gården i Kammen
  • Parkering (url):

Turkart Helgeland Meget krevende tur Bilder Kart Værmelding

Lukttinden er kanskje den mest spektakulære toppturen i Vefsn på grunn av sine bratte fjellsider og stup. Det er en tung dagstur til toppen på 1343 meter, men der belønnes man med praktfull utsikt, der man ser både Okstindbreen, Svartisen og ikke minst utover havet.

Sporloggene som ligger i kartet,- følger ikke sti hele veien, og de angir bare forslag til rute.

Hovedrute

Følg traktorvei/høyspentlinje til venstre (nord/øst over) til elva som kommer ned fra skardet mellom Nordtinden og Lukttinden. Gå på sørsiden av elva. Ta til høyre ved ny varde. Gå over svaberg (NB: kan være glatt) til Lukttindrauva. Følg ryggen på Lukttindrauva opp til toppen.

Alternativ rute

Det finnes ikke noen merket sti på denne siden av fjellet, men om man går rett oppover skulle det ikke være noe problem. Starten av løypa er kanskje den mest krevende. Fjellsiden er bratt og etter man har gått 480 høydemeter er man kommet halvveis opp. Etter dette er stigningene noe roligere og en del av veien er merket opp med varder. Fra her har man jevn stigning til man ankommer toppen. På enkelte områder videre er det berglendt og på glatt føre vanskelig å ta seg frem. På toppen møter man fantastisk utsikt over en stor del av Helgeland sine fjelltopper. Vestover kan man blant annet se Lovund og De sju søstre, mens man i øst har Okstindan. Videre har man Røssvatnet i sør og Svartisen som brer seg i nord.

En nydelig tur som bør oppleves!

Husk kart og kompass - god tur!
Lukttinden
Svart strek angir hovedruta, mens grønn strek er alternativ adkomst.
Lukttinden karl johan (35)
Dalen mellom Hatten og Lukttinden. Ømmervatnet i bakgrunnen
Lukttinden karl johan (27)