Lauvøyhatten

• Sesong:

• Hele året
Turkart Helgeland Enkel tur Kart Værmelding

Nesten fem kilometer lang turrunde hvor man får med seg en unik utsikt fra Lauvøyhatten og får se nesten 200 år gamle helleristninger i Trovika. Fin tur for alle.

Lauvøyhatten ligger på 140 moh.

Lauvøyhatten figurerer på kart også under navnet Trohatten. Storhatten er også brukt. Dette er en i underkant fem kilometer lang fottur langs veier og i utmark. På Tro er avstandene overkommelige, så bil trenger man ikke for å komme seg på tur her. Derfor starter denne fotturen fra ferjeleiet. Opp bakken, videre forbi den veien som går til høyre, sving litt til venstre forbi Tro-osen, og opp til høyre ved neste veiskille. Virker kanskje omstendelig, men det er det ikke! Da har du kommet opp på Korsveien på Halsen og har utsikt over et åpent landskap med dyrkamark, og du ser Litjhatten høyt oppe til høyre. Fra Korsveien fortsetter du videre litt nedover og tar opp til høyre ved et kvitt, fint nordlandshus. Like før du kommer til dette skrever du over et gjerde til høyre. Her skal bygdelaget sørge for at det kommer en port. Videre fortsetter man opp forbi huset retning sørvestover og opp. Fin utsikt underveis mot innløpet til Flatøysundet og inn mot Skånsenghatten som ligger i Vefsn kommune. Etter hvert blir det ei godt ryddet sti, og om litt er du på Litjhatten. Videre stiger du gjennom skogen til Lauvøyhatten, og du som meg vil sikkert bli overrasket over den flotte utsikten du har her.

Sørover mot Stokkahatten, vest mot Ylvingen og Mindland med Vega bak. Over Lauvøylandet, Tjøtta, Dønnmannen og deler av Søstrene. Opp hit tar turen kanskje en drøy halvtime, og du har gått rundt to kilometer fra ferjeleiet. Man kan snu her og gå samme veien tilbake, men det anbefales å ta turen videre ned til Trovika. Litt bratt er det der man går ned på sørvestsida av hatten, men her er godt med trær og busker til å holde seg i, og med godt fottøy bør dette gå greit. Nede har du nå Ramnflåget sør og opp for deg. Gå gjennom jonsokgraset på venstre side ned til sjøen, og du har en flott badeplass til høyre for deg i vest. Her er det et par sandbanker som stikker opp på fjære sjø, og her er det rikelig med skjell. Gå langs strandkanten vestover. Ta opp langs venstre kant av dyrkamarka inn under åsen du har i nord.

Etter rundt drøye 100 meter eller så kommer du til et åpent felt, og her finner du helleristningene i Trovika, som antas å være bortimot 2.000 år gamle. Et stort fruktbarhetssymbol omtrent i A4-størrelse og to båter på i underkant av halvmeteren og drøye en meter er relativt lett å få øye på, om lysforholdene er gunstig. Den største båten har et mannskap på rundt 25 stykker. Man kan jo lure på hva de som lagde disse tegningene hadde slags tanker med å lage slike båttegninger? Kanskje ligger drømmen om stor og større båt nedarvet i oss mennesker fra langt tilbake! Helleristningene skal sjølsagt ikke trås på eller berøres. I regi av Nordland fylkeskommune er det satt opp orienteringsskilt i Trovika om jordbruksristningene på øya.

Fra helleristningene går turen cirka 50 meter tilbake retning sjøen. Ta sti til høyre og du kommer inn på en vei som du følger nordover. Etter hvert treffer du på veien du gikk opp fra ferjeleiet, og du går ned til venstre her.

bilde 1
Fra Lauvøyhatten og nordover med Røyfjellet og Søstrene på Alsten. (Bilde: Inge Ove Tysnes)
bilde2
Utsikt sørover fra Trovika retning Høyholmstindan i Vevelstad. I Trovika er det flotte bademuligheter. (Bilde: Inge Ove Tysnes)
hatten
I helleristningsfeltet er det tegnet inn blant annet to båter. Den på bildet har et mannskap på bortimot 30 stykker (Bilde: Inge Ove Tysnes)