Kleivskaret – Stokkaskaret

• Hele året
Turkart Helgeland Enkel tur Kart Værmelding

Turen gir fin utsikt.

Dette er en drøy tre kilometer lang tur langs toppen av Åsen fra Kleivskaret til Stokkaskaret. Utgangspunktet er veien over Kleivskaret fra riksvei 17 til Novika. Litt over toppen på vestsida går stien inn sørover. Begynnelsen på stien er merket med små hvite piler. Det er rask stigning i starten, men så jevner terrenget seg ut.

Etter om lag en kilometers gange åpner det seg en flott utsikt innover Alsten. Sørra, Kleiva,Breimo, Husmo og Markvoll med De syv søstre bak. Etter omtrent en halvtimes gange er du framme ved Fysaks trimpost på Husmoåsen.

Her kan du fortsette videre sørover, men det krever at du er litt oppmerksom, hvis du skal følge stien. Gå fra trimposten ned til ei høyspentmast. Følg deretter rett fram og opp, og du treffer på rester av det som en gang var ei trapp. I partiet her med svart skogbunn holder du til venstre, men legg over til høyre når du har passert dette. Lett litt, og du finner en islandsport her. Fortsett langs toppen på høyre side av granskogen. Videre følger du gjerdet på venstre side. Det kan være litt myrlendt noen steder. Ved enden av gjerdet er det en ny islandsport. Går du litt ut til sidene her har du en flott utsikt både innover Alsten og utover fjorden på den andre sida. Stien fortsetter videre ned mot venstre, og her treffer du på en slags traktorvei. Følg denne til høyre, og om noen hundre meter er du ved Blinken som det blinkende lyset øst for flyplassen.

Gå videre sørover mot strømpålen på kanten. Her vil du, i klarvær, kunne se Torghatten midt i Søvikskaret. Herifra går det en sti videre vestover, i retning granskogen. Hold til venstre for granskogen på toppen. Etter granskogen blir stien noe mer utydelig, men den går først vestover 100 meter, før den dreier nedover og sørover. Da skal du ha Stokkaskaret framfor dine føtter. Her ved reisens mål belønnes du med en fantastisk utsikt fra cirka 130 meters høgde. Søstrene ligger på rekke og rad med sørlige Alsten foran seg. Utenfor flyplassen ligger blant annet Vega, Søla, Herøy og Austbø.

Går man tilbake til Kleivskaret er dette en tur som tar tur/retur en to-tre til fire timer, alt etter hvilket tempo man legger seg på. Det går også an å komme seg ned til riksvei 17 ved å følge veien fra Blinken og ned. Den munner ut på R17 ved Heilbekken.

kleivskaret - stokkaskaret1
Utsikten er upåklagelig. Herfra kan De syv søstre sees fra sin beste side. (Foto: Inge Ove Tysnes)