Jamtfjelltinden

• Parkering:

• Herringbotnet/ Jamtfjellneset
Turkart Helgeland Krevende tur Kart Værmelding

Jamtfjelltinden/Njaarkensnjurhtjie (1193 moh) på grensa mellom Vefsn, Grane og Hattfjelldal kommuner.

Jamtfjelltinden kan nås fra flere kanter og gir en fantastisk utsikt over tinder, lange elver og flotte fiskevatn (du kan faktisk se Norge på tvers herfra).

Fra Jamtfjellneset: Ta av på Grane, hvor det står skiltet til Haustreisdalen. Parkeringen er ca 1,5 km før veien inn til Gluggvatnet stopper. Man tar av til venstre ned en vei som leder over en betongbru over gluggvasselva. Kjør 200 m lengre og parker ved Jamtfjellneset.
Følg ryggen av Jamtfjellet fram til Jamtfjelltinden.

Fra Herringbotnet: Kjør E-6 nordover. Ca. 5 km fra Halsøy, ta til høyre mot Herringen. Følg så FV251 til endes (NB! Hold til høyre i vegdelet i Herringbotnet). Kjør forbi Nergården og følg skogsbilvegen så langt den går.
Gå traktorvegen rett sør, kryss myra og følg stien videre sørover mellom Brurskanken og Klubbtinden. Hold østsiden av Raerhkemejaevrie, Klubbvatnan og Buhtjemejaevrie før du etter hvert skrår opp mot venstre i retning Jamtfjelltinden.

Disse rutene følger ikke sti hele turen, så husk kart og kompass!