Hestøy - Blomsøy

• Sesong:

• Hele året
Turkart Helgeland Enkel tur Kart Værmelding

Denne ruta byr på mye forskjellig, Først og fremst er det en flott tur i seg selv, men tar man seg tid til å lese på informasjonstavlene underveis, får man også med seg mye kulturhistorie.

Utgangspunktet for løypa er Hestøy grendehus 12 km fra Kvaløyhamn, Strekninga fra Austbø til Hestøya via Blomsøy er flat og velegnet for sykkel.

Starten på stia er til venstre for grendehuset, langs den åpne Vålhågen nordøstover og ned i Skillevika. Navnet fordi her er skille mellom Hestøya og Blomsøy. I gamle tider var her seilbart, men idag er det nesten gjengrodd med sjøgress.

Etter halvannen km omtrent krysser turruta asfalten og når nord til Valbakken før en husmannsstue, tar man opp til høyre og gjør en sving over Valbakkhågen. Deretter kommer man ned til en liten eng med dyrka mark med mangfold av blomstervekster. Man treffer på veien igjen ved "Sommerfjøsan" som det kalles lokal, her følger man fylkesveien et par hunde meter og tar så opp til venstre i Båtvikheia. En skal her følge stia videre opp i Båtvikheia nordover, her er det flott pandoramautsikt nord- og utover. Ut på veien igjen er man ved Svartvatnet, ei tjønn som er nokså gjenngrodd per dags dato. 3,2 km er nå tilbakelagt.

Videre fortsetter man et par hundre meter på den asfalterte veienen nordover og kommer til et gjerdeklyv på høyre side og inn på Lensmannsjorda, sjøen ligger nå på høyre side. Vær oppmerksom på at det går kyr og sau i marka bortover her.

Ved Osan ligger en gammel sommerfjøs, hvor noe av bordbekledningen stammer fra gamle Alstahaug kirke fra 1800 - tallet. Her sitter det historie i veggene.

Turen dreier nå innover mot nordvest. Her finnes det oppslagstavler med historisk informasjon på. Stien går nå et stykke fra gjerdet og man kan se gårdene i Blomsøydalen i det fjerne. Stien fører så videre oppigjennom til et nytt gjerdeklyv og terrenget blir litt brattere. Stien fortsetter oppover til man står på toppen av Storskaret, der en gammel baustastein står oppstilt. Fra toppen her går stien nedover mot fylkesveien igjen. Man følger utkanten av granskogen og kommet til et siste gjerdeklyv der det også står ei informasjonstavle om Blomsøy. Siste del av stien føler gjerdet og en gammel vei nedover mot eiendommen Nyeng som passeres før man er ute på fylkesveien igjen.

På denne turen anbefales det å ta seg god tid og få med seg tekstene på informasjonstavlene som står oppstilt ved stia. Beregn derfor et par timer på denne turen. God tur!