Fjellsåsmyra

• Sesong:

• Hele året
Turkart Helgeland Enkel tur Kart Værmelding

Dette er en 3,4 kilometer lang tur som egner seg godt for en rask trimtur, kan være utgangspunkt for bærtur, eller bare en tur for å rusle og høre på fuglesang.

Utgangspunktet er Munnarn i Botn. Tar av fra riksvei 17 og kjører fem kilometer og tar av inn til Osen. Kommet over Botnelva kjører du et par hundre meter før du finner parkeringsplass. Her ser du tydelig skogsveien du skal gå sørover på. Du følger denne veien langs Bjørkmoåsmyra cirka 1,4 kilometer. Jevn svak stigning bortover her.

Skogsveien skrår etter hvert opp en bakke, og du følger den veien som går til venstre austover. Her ligger Fjellsåsmyra. Etter en 50-70 meter her skal du opp til høyre nesten inn under høgspentmastene retning aust. Du skal til masten som stikker seg mest fram til venstre. Opp hit går det ei dårlig sti over myra, men inne på fast grunn igjen blir den tydelig. Det lønner seg å holde til venstre i skog- og dalkanten når du går over myra her. Når du er oppe under høgspenten har du utsikt mot blant annet Sørrabakkan og Breimo.

Nå skal du nordaustover, og stia går i underkant av spennet her. Stia blir etter hvert en skogsvei. Over alt her nesten kan det i sesongen være godt med bær av flere slag, men kanskje spesielt blåbær. Sopp er det også mange som plukker i området her. Vårskogen her fylles med masse fuglesang, og å grunn av varmen fra fjellet, er dette et av de stedene på Nord Alsten hvor bjørka blir tidligst grønn.

Skogsveien svinger seg etter hvert ned i Osen. Her kan du sommers tid svale deg enten i ferskvatn lengst inne, eller i salt sjø lengre ut. Etterpå tar du grusveien til venstre og opp nord, og du er ved turens utgangspunkt.