Fjellsåsen - Elvåsen

• Sesong:

• Hele året
Turkart Helgeland Enkel tur Kart Værmelding

Dette er en fin liten tur på 2,3 kilometer i brukbart og kanskje for mange ukjent terreng.

Utgangspunktet er kraftlagets stasjon på Breimo, litt over fire kilometer fra krysset til Breimo under Radåsen på fylkesvei 17. Starten er den samme som når du skal opp på de to nordligste fjelltoppene i Søstrene, det vil si du tar austover og følger rød merking fra parkeringsplassen ved stasjonen. Åsen bak stasjonen, Elvåsen, rundes og du kommer opp til Fjellsåsen der stiene til Botnkrona og Grytfoten skiller lag. Da har du gått drøyt 700 meter.

Turen videre går nå til høyre på grytfotenstia, men der denne går ned til venstre, fortsette du videre rett fram og dreier mer vest, nordvest. Du ser det høgeste stolpefestet på Elvåsen til høyre. Til venstre for dette er det ei sti som tar deg videre. Du kommer til en slags topp her hvor du må opp å kikke litt på utsikten.

Videre herfra går det rett sørvest på ryggen lengst til høyre. På berget bortover og ned her er det ingen sti, men veien gir seg sjøl. Der du syns det virker mest naturlig å gå, - der går du. Det er ei helt naturlig nedstigning der du ned under ei kraftlinje som du tidligere har hatt under deg på høyre side. Nede på flata treffer du på litt furu. Nå snur du nasen din nordaust og holder kurs delvis under kraftlinja. Hvis det er litt fuktig å gå på flata det første stykket, kan det lønne seg å gå bare litt opp til høyre de første par hundre metrene, før du går ned til venstre. Her følger du ei tydelig sti på venstre side av høgspenten til du er framme på startpunktet ved stasjonen.

Høgdeforskjellen underveis på denne turen er på 60 meter. Små føtter kan kanskje trenge ei hand eller to underveis, men for det meste er det behagelig turterreng egnet for de fleste. I rolig turtempo hvor man ser seg litt rundt og kanskje smaker på ei molte eller to, hvis det er sesong for det, tar denne turen rundt en times tid.

elvåsen
Utsikt fra Elvåsen retning Breimo, Husmo og Dønnmannen. (Bilde: Inge Ove Tysnes)