Botnkrona

Topptur på Helgelandskysten

Turkart Helgeland Krevende tur Kart Værmelding

Den høyeste og nordligste toppen i De syv søstre med sine hele 1072 m.o.h.

Botnkrona er også en av de seigeste å gå opp på.

En tur som passer best til sommerstid. En drøy tur med stigning store deler av veien. Vinter og vår kan det ligge mye snø de siste hundre meterne mot toppen. Er denne snøen hard, bør en ha med seg utstyr beregnet på dette.

Startpunktet finner du når du kommer nordfra ved å ta av fra riksvei 17 retning Breimo like sør for Sandnessjøen. Kommer du sørfra kjører du på de Syv søstre-skilt fra Sørvik i 6,1 km. Drøyt 100 meter inn her finner du utgangspunktet for turen opp, som er kraftlagets bygg her på Breimo. Her tar du til venstre østover, og de første metrene er ruta sammenfallende med den opp til Grytfoten. Når du er oppe lengst sør på Fjellsåsen skilles veiene, og til Botnkrona tar du til venstre, og går Fjellåsen på langs. Skillet her er godt merket (130 m.o.h).

Nå går du på det letteste partiet av turen opp. I nesten halvannen kilometer følger du stia langs denne åsen. Passer Fjellsåsdammen(tidligere Sandnessjøens drikkevannskilde), og etter her blir det en annen stigning. Den merkede ruta sikksaker seg litt opp i gjennom. Først på venstre side langs det gamle ledningssystemet som ligger her, så bærer ferden mer til høyre i fjellsida. Du passerer ei gammel hytte på 403 meter høyde, og da tar stia mer til høyre opp igjennom. Du ender dermed under Grytfoten, og det kan se ut som det er den toppen man skal opp på. Men er her et skille, hvor man skal holde til venstre, og opp til et stort vatn mellom Grytfoten og Botnkrona(ca 700 moh). På mange kart står det Breidmovatnet, men det korrekte er Grytfotvatnet. Feilen er rettet i moderne kart, men vil nok henge en tid igjen i gamle kart.

Fra Fjellsåsdammen til Grytfotvatnet er det viktig å følge med på merkinga. Går man opp på formiddagen har du motlys hele tida og de rødmalte tegnene kan være litt vanskelige å se. Merkingen skal selvsagt ikke følges slavisk. I perioder med nedbør kan det være hensiktsmessig å legge turen litt utenom merkningen, der det er tørrere, og er det tidlig på året kan noe av merkingen ligge under snø og is. Dette gjelder generelt til all merking i fjellet - man må også bruke sitt eget skjønn.

Når du går oppover fra øst fra Grytfotvatnet har du Botnkrona rett foran deg, men toppen skal rundes og du stiger opp fra det som for deg er baksida mot øst. Her er terrenget lettere å gå i enn terrenget mellom Fjellsåsdammen og Grytfotvatnet. Når foten av toppen er rundet, skal man rett opp mot Botnkrona. Før man tar løs på den siste biten opp mot toppen, er man ca på 850 meter. Tidlig i sommersesongen kan det være lite merker å se her på grunn av snø. I snørike vintre og vårer kan det her være ganske mye snø til i mai - juni.

Det underlige med Botnkrona er at selv om toppen er litt seig å gå på, så opplever mange at de får nye krefter når de først er oppe.Turgåere som går først opp på Botnkrona "for å ha vært der" får ofte mersmak og går videre til neste topp, Grytfoten.

Skal man videre til andre topper fra Botnkrona går man ned ca 850 meter igjen, og da ser man merkinga til Grytfoten til høyre. Ei relativt grei rute bortover bak både Botnkrona og Grytfoten. Man går opp på den vestligste toppen fra sør omtrent.

Grytfoten[1]
Kartutsnitt over ruta opp til Botnkrona, og de andre søster-toppene