Blårapopynten

Topptur til Reinfjellets høyeste punkt

Turkart Helgeland Krevende tur Kart

Blårapopynten/Stoerredalvese (905 moh) er høyeste topp på Reinfjellet og ligger på grensen mellom Vefsn og Grane kommuner.

Turen følger bilvei et stykke til traktorvei begynner. Etter som man nærmer seg høyde 233 går traktorveien over til sti, og man følger denne over høydedraget. På tur ned mot vannet, går man i skrått terreng, og stien er litt mer krevende. Nede ved Øvre Ravatnet kommer man over på en godt opparbeidet traktorvei som man følger til sørenden av vannet, hvor man krysser bekken over ei noe falleferdig bru. Vel 300 meter framme tar det av en sti til høyre, som man følger til foten av fjellet. Her møter man en bratt stigning på ca 100 høydemeter, og som nok vil oppleves som ganske bratt for mange.

Vel oppe får man et flott utsiktspunkt, med utsikt bla. til Eiterådalen og mot Blårapopynten. Her forsvinner stien helt, og man kan gå "vilt". 500 meter i østlig retning ligger en fin rasteplass ved Grøftlibekken, Fortsett så videre oppover til Blårapopynten, hvor en fantastisk utsikt venter deg.

Husk kart og kompass - god tur!